Friday, June 19, 2009

Oh! Kereta Myvi Idamanku Yang MemPersona~

" Ko bile nk beli kereta..? Ko dah keje lame dah aku tgk kan..? " - anonymous

" Buat ape adik nak beli kereta..? Dari bulan2 adik bayar kat hutang, baik adik simpan.. ataupon g bercuti n njoy.." - Abah

" Adik belila VIVA.. kecik pun takpe, at least takde la penat sangat nk tekan clutch ari2 g keje.. " - Mak

" Kalau Itoshii mampu, orang tk kisah.. orang tolong nnt.. " - Kioshii

" Kalau akak la, akak beli kereta.. at least, adik beli pakai duit adik sendiri. Harta kita sendiri.. " - Dyana

" Kereta..? Berbulan2 Fana cerita pasal kereta.. tak beli2 pon? " - Rai

" Tak payah beli lah Fana.. Fana kata nk tunang. Mana nak, Tunang ke Kereta? " - Aniq

Itu di antara dialog2 yg pernah saya dengar sejak 4 bulan yang lalu.

Ye.. sejak 4 bulan lalu, kotak fikiran saya tak berhenti pikirkan pasal KERETA. Semenjak dari sekolah lagi, saya mengidamkan nak beli kereta baru. Kereta yang saya beli atas usaha sendiri. Dan sememangnya..nak kereta baru, tanak second hand. Tapi, saya dah bekerja nak masuk 3 tahun, namun tak pernah saya cube nak beli kereta. Sebabnye..? Entah.. saya pun tak tahu.

Dulu, masa saya kerja di Bangi, saya memang tak beli kereta, sbb masa tu saya baru je masuk ke alam pekerjaan. So .. tak berani lagi nk beli. Masa saya kerja di Subang Jaya, banyak ka
li jugak terpk nk beli kereta.. tapi, saya rasa.. pada masa tu, gaji saya tak cukup utk menampung bayaran bulan2 kereta. Kalau saya bayar loan kereta pada waktu tu, alamatnya saya duduk rumah je masa weekend. Sbb saya takde duit utk enjoy.


Now, sebulan saya dah keje di Damansara.Alhamdulilah, rezeki saya bertambah sikit dari yang sebelum ni. Dan Nafsu saya memang melonjak la utk membeli kereta. Tapi.. saya masih lagi was2 untuk buat komitmen ni. Sbb tu saya kata, dah 4 bulan mulut saya ni asik sebut KERETA baru je... dan 4 bulan jugak la famili, Kioshii dan kawan2 dengar saya bebel pasal nk beli kereta. Sampaikan dorang pun dah naik muak, sbb saya tak beli2 pon. Cakap je lebih...

Ntah la.. saya takut kot, takut nk komit.. komit pada bayaran tiap bulan. Dahla hutang PTPTN saya ada 30k lebih.. ( yg kene habiskan sampai umur 40 tahun :P ). Takkan saya nk tambah hutang lagi? Tapi.. sampai bile pulak saya tanak beli kereta?


Ramai jugak kawan2 saya yang dah beli kereta.. Rina Keiko dengan Bambinya yang kiut ( Naza Suria ), Bebe dengan Peugoutnye yg elegant ( Naza Bistari ), adik angkat ku Naddia dengan Personanya yang best, Fhateem ku dengan Myvinya yang sangat ku idamkan, Kak Aza dengan Peugoutnye ( same dengan bebe ).. and Abg Hezri, tunang Dyana dengan Satria Neo nye yang bergaya.. hehe. Macam2 kereta saya dah tgk kawan2 saya beli. Saya tak cemburu, tapi saya tumpang gembira..;).. Sbb dorang baik hati jugak bagi saya merasa naik dan sometimes dorang bagi saya bawak kereta dorang! Oh bestnye! Thanks korang! :)

Mungkin salah satu yang membuatkan saya tak beli2 lagi sampai skarang.. sbb saya masih ada kereta yg boleh dipandu. Nissan Sunny tahun 1983 ( Puchong Drift / Datsun Rock ) yg saya pandu semenjak tahun 2007 lagi. Walaupun kereta tu dah tua, dan tak ada bau 'kereta baru', tapi kereta tu lah yang bawak saya merata2.. sampai ke PD dan Melaka. Hehehe.. dan ini lah yang membezakan saya dengan kawan2 saya. Kawan2 saya beli kereta sebab dorang memerlukan kereta untuk pergi keje.. saya? Saya dah ada Nissan tu utk pergi keje..

Pernah jugak terpk nk betulkan je kereta Nissan tu.. kalau betulkan absorber, betulkan ste
reng, betulkan speaker ( dah super duper parah skang ni.. ), betulkan interior dengan seat, plus cat warna Metallic.. sure masyuk kereta tu. Kira punya kira, kene blanje dalam rm6000 jugak nk buat semua tu, and maybe lebih. Dan time2 tu jugak la..ada suara sinis berkata dalam otak ini.. " Baik buat downpayment kereta baru je dengan duit sebanyak tuu.."

Aaaaa... tension! Sekejap nak! Sekejap tanak! Mana satu ni....???

Sampai lah semalam, saya dapat satu email.. yang membuatkan saya realise.. saya tak perlu beli kereta. Ayat dia berbunyi camni..

" The HAPPIEST people DO NOT necessarily have the BEST of all... They simply APPRECIATE what they find on their way.. :D "


Inspirasi kata2 ini saya dapat bila saya baca kisah Orang Kedua Terkaya Di Dunia.. Warren Buffet. Walaupun dia kaya, tapi dia tak belanja duit dia. Dia hanya beli apa yang dia perlukan sahaja..bukan apa yang dia inginkan. Dia still duduk di rumah dia yang dia beli 50 tahun dulu, dia still pakai kereta buruk dia.. and dia x beli brg branded.. sbb kata dia, semua tu tak penting.. yang penting apa yg kita perlukan, bukan inginkan.. Sedangkan dia ada duit berbillion2..

So..lepas baca email tu.. saya terus stop pk pasal kereta. Saya batalkan hasrat nk beli kereta baru. Bukan nak jadi sejibik macam Warren Buffet, tapi sekurang2nya CUBA nak amalkan apa yang dia pkkan. Takpela kan.. saya masih ada kereta Puchong Drift a.k.a Datsun Rock saya yang masih ok dan stabil, untuk saya bergerak ke mana2. Andainya saya terasa sangat nak naik kereta baru, saya leh tumpang kereta baru kawan2 saya.. hehe. Itu pun kalau dorang sudi nak kasik saya naik la kan...:D

Harap2nya..pasni saya tak ikutkan sangat nafsu keinginan saya. Saya nk jadi manusia yang hanya membeli apa yang saya perlukan, bukan keinginan .. :D insyallah..

So..kepada kereta Myvi idamanku yang memPersona, tunggula.. satu hari nanti, aku akan memiliki mu.. bila diriku dah betul2 stabil nnt.. Insyallah.. :D Hehehehe..

ps :

- Buat abah n mak, satu hari nnt adik akan bawak mak n abah naik kereta baru.. satu hari nnt!
- Buat Bebe, Fhateem and Nadd, thank sbb bagi saya merasa bawak kereta korang yang best..;) Sayang korang!
- Buat kawan2 yang ada kereta, thanks sbb bagi saya naik kereta korang.. suke! suke!
- Buat Kioshii, pas kita tunang dan kawin.. kita beli kereta same2 la ek? hehehe...


Cheers!
- Fana a.k.a Farsha

8 comments:

rinaKeiko said...

eh eh Bambi ku disebut2 :D

HANIKO ARIHYOSHI said...

good...!!!

ya tol...zaman skrang nak tmbh comitment lain2 perlu difkirkan dlu...u had ur super dupper nissan ok ady...kalo nak bergaya skit...mod2 dia je sure gempak n org akan tgk n kata "fuhh keta sapa ni...gempak seh keta dia"...itu la dialog yg haniko luv to hear kalo org pandang keta kita..ehehe

Hana Jaffar said...

tu lah dalam plan i. at first nak gak beli kete baru..tapi fikir2 balik..dengan nak tunang & nikah kang..tak ke lepas tu nak spend lagi utk rumah apakejadah semua nanti.

so beli kete..tangguh dulu. guna yg ada sekarang walaupon kete dah seploh tahun..selagi boleh guna. kasi settle yang lain2 yg lagi penting yg lagi besar2 :)

Aza said...

Harta dunia...gaya di mata..berat di poket...ada ok, takde pon susah..gud luck..harap tahan godaan..berpuasa dr membeli keta utk bape tahun tak tahu lagi nih..jgn tbatal puasa lak..okies..cheers..

FATIMOIST said...

Gud decision for now!

Ako pun rase cam baek ko hold.. since yu've other plan to go on kannn.. Ehem Ehem..

Ako rase.. even dgn 6k yg bole wat down-payment kereta.. kononyeeee... itu adalah lebih elok sbb at elast tade la selepas kuar 6k tuh.. ko kene pk duit monthly nk kene byr kannnn...

Gud quotes! Ako pon nk folo la cara tuh.. Baru bley berjimat..

tekong said...

bukan si fatim tu kereta vios ke? tp aku rasa komen si Aniq tu paling boleh dipakai :p

neway aku pun dlm keadaan mcm ko jugak dulu. hari hari kena saiko dengan syed huzaifah suruh aku beli kereta baru sbb kereta yg aku guna sekarang kereta abah aku yg lama.. kuat makan minyak.. dia suruh tukar siap selalu compare minyak la speed la..

tp kereta tu dah abeh bayar dah. lagipun, sampai sekarang dlm family aku ada dua orang je leh bawak dua kereta yang ada. kalau aku tambah lagi satu ( kalo leh nak peugeot gak tp tanak peugeot naza bistari, nak ori :p ) so dah ada kereta kat rumah tp pemandu dua je. mana mau letak.. so pakai la yg lama tu.

save duit bayar minyak je huehue

noor afzan said...

good decision..
tapi akupun baru nak beli kete nih..

dan rasanya mmg kena beli sebab aku xde kete..huhu~
camne nak pi keje hari2 kan..

Fanapicaholic said...

Rina : Yup sayang.. musti bambi mu ku sebut2.. :)

Haniko : Thanks akak! Akan saya jadikan myvi akak sbg inspirasi..;) hehehe..

Hana : hey hanna, lets make sure kita punya plan akan menjadi.. same2 kita menabung demi masa depan..;) Bile nk jumpa ni yang?

Aza : Insyallah kak aza.. leh la naik kuda akak lagi pasni kan? :D hehe..

Fhateem : Yup! Aku nk cube jugak berjimat..walaupun susah.. ehehe.

Tekong : Tula..skang ni pakai je apa yg ada.. kalau beli, menambah beban plak nnt.. haha.. memang komen aniq yg boleh pakai! :)

Afzan : Babe, ko dah beli kete.. leh la bawak aku jalan2..:D hehehe..