Sunday, May 10, 2009

Kisah Mesin Basuh Mak

Asalamualaikum and hye..
Bersempena dengan Hari Ibu hari ini.. saya ada satu kisah yang ingin saya kongsikan di blog saya..

Semenjak saya dah mula bekerja di company baru di Damansara, pagi2 saya akan gerak ke opis pada pukul 7.40 am. Pada hari pertama, saya keluar 7.30 am, sbb saya tau Damansara se
lalu jem. So saya tak tau nk budget pukul brape.. so, saya kuar 1 jam setengah awal. Hasilnya? Saya sampai opis pukul 8.40 am.. huiyoo.. jem kat Damansara memang teruk. Hari pertama saya kerja saya dah pk, " mampu ke hari2 nk tempuh jem ni..? "..

Setelah pergi keja selama 4 hari yg lalu, memang mencabar. Sebelum ni, opis saya kat
Subang Jaya. Nak pergi memang takde jem langsung, cume kadang2 je kene jem. Itu pon tempias2 jem je. Hehe. So, saya tak pernah experience kene jem yang teruk. Bila lalu Damansara hari2 ni, memang sakit kaki. Saya bawak kereta manual, kereta lama plak tu. So, clutch pedal dia tersangatla keras. Mak ngan abah slalu suruh saya pegi worksyop, lembutkan skit clutch tu. Saya tanak, sbb saya kate saya dh biase..
Nasib baik, keja kat tempat baru ni ok. Plus, saya dapat boss yang sporting and flexible. Jadi.., dia bagi kelonggaran kepada saya untuk datang lewat skitttt.. je dari pukul 9. Dia kata.. "Cube awak kuar umah kul 8.30.. mungkin boleh sampai dalam masa 40 minit..". Even.. yonn, opismate baru saya pon kata, kalau kuar kul 8.40 camtu, leh sampai kul 9.15..

Em.. best jugak tu.. leh bgun lmbat skit. Hehehe. So, pada hari kedua saya nk g keje kat tempat baru, saya plan nk kuar umah kul 8.40. Pukul 7.30am saya bangun. Saya mandi dan terus bersiap nk g keje. Masa saya nk gosok tudung saya, saya keluar bilik.. then, saya ternampak mak saya tengah cuci baju kat dalam toilet. Saya pun pelik, sbb selalunya mak basuh baju pakai mesin basuh.

Saya tanye pada mak,

Saya : Mak.. kenape mak cuci baju kat toilet ni..? Kenapa tak pakai mesin basuh?

Mak : Mesin basuh rosak la dik.. sbb tu mak cuci pakai tangan je..

Saya : Eh? Bile masa rosak? tak tau pon?

Mak : Dah seminggu lebih dah.. washer dia ada masalah, tapi still boleh spin lagi. lepas mak cuci pakai tangan, mak masukkan dalam mesin basuh utk spin. Kering skit sblm jemur..


Saya : Habis tu.. dah seminggu la mak cuci baju pakai tangan?

Mak : Haah la.. abis tu...

Saya tak tau kenapa, masa tu saya terasa sangat tersentuh. Mungkin kerana saya tak sanggup nk biarkan mak cuci baju pakai tangan. Lame2 nanti mesti mak sakit pinggang. Dan saya terkilan sebab saya lambat tahu seminggu pasal benda ni. Selame ni saya keluar rumah awal pegi keje, sbb tu saya tak tau apa yang mak buat lepas tu.. :(

Pagi tu, saya pergi keje.. saya lalu jem 30 minit pon saya tak perasan. Dok pk kan mak cuci baju dalam toilet tu. Yup, saya mengaku, mak saya masih cuci baju saya.. dan mak tak pernah kata ape2. Saya tak tau kenapa, saya malu..
Balik malam tu, saya ajak adik bradik saya pergi ke kedai elektrik terdekat. Saya survey harga mesin basuh. Mak kata nk repair je, tapi saya tau.. mak takkan panggil org kedai utk repair dalam masa terdekat. Mak pk duit. Mak memang camtu. So, saya pergi survey, niat di hati nk belikan mesin basuh baru utk mak. Masa kat kedai elektrik tu, macam2 mesin basuh saya jumpa. Ingat nk terus beli. Tapi kakak saya sarankan, tanya mak dulu. Kalau dia tak approve, dia tak pakai nanti. Alaa... baru nk buat surprise.

Keesokan paginya, saya cakap dengan mak, saya nak belikan mesin basuh ba
ru...

Saya : Mak.. adik ade bende nk ckap ni. Tapi syaratnya, mak kene setuju je.. takleh tak setuju.

Mak pandang saya dengan penuh pelik...


Saya : Adik nak belikan mesin basuh baru untuk mak.. yeh?

Mak : Eh.. nk buat ape? takpe.. mak boleh basuh pakai tangan..

Saya mencebik.. : Ala.. tanak la, adik tanak mak sakit pinggang..

Mak : Dari adik guna duit adik beli mesin basuh baru, baik adik guna duit tu utk lembutkan PEDAL CLUTCH KERETA ADIK.. lagi elok..


Pada saat ituu... saya tak tau kenapa saya nk nangis.. Mak...kenapa dalam keadaan macam ni pon, mak masih pkkan pasal anak mak yang sorang ni.. Saya rasa sangat terharu, sbb mak langsung tak pk kan sakit pinggang dia, tapi dia pkkan sakit kaki saya sbb nk tekan clutch pedal yang keras hari2...

Ya Allah.. sesungguhnya, hati seorang IBU tu terlalu mulia..sentiasa pkkan anak2 dia...walaupun perkara itu sekecil hama, dia tetap mengutamakan anak2 dia..


.:: Surat Untuk Mak ::.

Mak..

Adik terlalu menyayangi mak, sepenuh hati ini. Adik tau adik bukan anak yg baik, selalu buat mak sakit hati. Kadang2 mak sambut adik balik keje dengan senyuman, tapi adik balas dengan muka masam, sbb terlalu penat bawak kereta dalam jem. Mak, tak pernah sekali pon mak tak tanya anak2 mak dah makan ke belum kn? Kadang2, pagi2 buta mak dah bangun sbb nk masakkan nasi goreng untuk adik bawak g keje.. mak tau2 je adik lapar kan?


Mak..
Dari hari pertama famili kita duduk rumah ni, sampai la sekarang.. mak slalu bangun pukul 3.00 pagi kan, sbb nk tutup aircond bilik anak2 mak. Mak kata, kene tutup, sebab nnt bil elektrik mahal. Mak lah yang bangun pagi2, pastu tutup kan. Mak jugak yang gerakkan anak2 mak pagi2.. sbb tanak kami semua terlewat g keje..

Mak...
Mak tau tak, masakan mak sedap sangat2... Even ayam goreng kunyit mak pon sedap, tak same langsung dengan kedai.. Mak selalu masakkan macam2 makanan untuk keluarga mak. Tapi mak mesti sedihkan? Sebab kadang2.. mak penat, so lauk mak tak banyak macam biase. Tapi ade je soalan yang terkeluar.. " Ini je lauk? ".. Jahatnya mulut anak mak ni kan, tak bersyukur langsung.. Sedangkan ada je lauk atas meja tu, tapi tetap nk tanye cam tu sbb nk sakitkan hati mak..


Mak...
Keluarga kita selalu keluar makan kan? Kadang2 kita suke g makan kat kedai tomyam kat Putra Perdana tu. Anak2 mak suka makan lauk Ikan Siakap Masak 3 Rasa. Kadang2, mak kene order 2 ekor sebab takut tak cukup. Tapi, adik selalu perasan, mak tak pernah usik ikan tu. Bila anak2 mak pelawa, mak kata mak tak minat nk makan ikan. Adik tau, mak tak makan sebab mak nak bagi anak2 mak makan.. mak takut lauk tu tak cukup, so.. sbb tu mak tak amik.. kan mak?

Mak..

Kadang2.. adik ada masalah dengan tempat kerja, masalah dengan kawan2.. adik selalu buat muka masam, tak banyak cakap. Adik selalu diam, duduk dalam bilik. Mak mesti tanye, kenapa? Tapi adik tak cite kat mak, sbb tanak susahkan mak.. Malam tu jugak, mak masakkan lauk Kari Ayam sebab mak tau adik suke. Pandai mak kan.. pandai sangat amik hati anak2 mak, tapi.. anak2 mak ni tak pandai langsung amik hati mak...

Mak..
Hari ini hari ibu.. adik nk buat sesuatu yang istimewa utk mak, tapi adik tak tau camana. So, adik bangun awal.. adik keluar belikan breakfast. Adik ingat nk masak, tapi adik tak pandai. Jad
i, adik belikan nasi lemak utk mak ngan family.. tak seberape pon berbanding apa yang mak buat, tapi adik just nk buat sesuatu untuk Mak.

Mak..
Hari ini hari ibu, pagi ni mak masih basuh baju kat toilet.. adik cakp, adik nk belikan mesin basuh baru petang ni.. tapi mak tanak. Mak siap cakap, kalau adik beli, mak tanak amik dan mak akan letak mesin basuh tu dalam bilik adik. Ala.. mak, jangan la macam tu. Adik cume nk ringankan beban mak.. adik tanak lame2 nanti mak sakit pinggang sbb basuh baju.. adik tetap nak belikan mesin basuh utk mak. yeh mak?

Mak..
Hari ini hari ibu...SELAMAT HARI IBU mak.. adik doakan mak sentiasa dipan
jangkan umur, sentiasa dilindungi ALLAH S.W.T dan sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik. Adik tau mak dah banyak berkorban untuk keluarga mak. Terima kasih mak.. tak terbalas segala jasa dan pengorbanan mak selama ni. Adik akan cuba jadi anak yang terbaik.. dan adik janji, adik akan sentiasa jaga mak dan keluarga kita...

Adik sayang mak.. terlalu sayangkan mak.. Love you Mak...

Mak saya..
Puan Fatima Binti Osman

Nukilan dari anak mu,
Farhana Wahab
( Fana a.k.a Farsha )

9 comments:

Ee said...

wuwuwuw... saje je bikin org sedih pagi2...

eloles said...

tersentuh perasaan bila bace ni.. hurm..

E-e-E-leya said...

:((....i sedeh...

LanaBusyBee said...

aaaaaaaaaaaa fasha (T_T) dah menitis airmata dh ni huhuhuhu,malu la di opis...mak ruby dh la jauh waaaaaaaaaaa nak balik....

Fanapicaholic said...

ee : G peluk mak cepatt.. * mak and mak mertua.. hehehe..:)

eloles : thank lann.. bila mau jumpa ni? :D

elia : bebeee......... * hugs..

ruby : waaaa...sedih jugakkk... balik la kampung jumpa makk.. leh lepas rindu... :)

HANIKO ARIHYOSHI said...

sgt tersentuh....
btw...kisah kita sama...pernah terjadi wit my mom mesin basuh rosak last year blan posa...dah terpaksa basuh tgn...emm panggil org repair alamak mahal la pulak nak repairnya...we all cadangkan beli baru mak kta elok g ni..leh guna gi..n duit nak beli mesin tu leh simpan wat beli bnda lain x pun simpan je utk kegunaan hadapan..tp we all sian sgt.....soknya my bro bawa je mak g kedai elektrik beli mesin baru...alhamdulillah smpai srkang mesin baru tu masih baik n shat..

FATIMOIST said...

Sedey jgk...
Adehhh... tetiba feeling2 kuar lagu Aishah.. Syurga di Telapak kaki ibu..

=((

SN said...

i pun tersentuh *sobs..(walaupun x kenal awak, tp memang blog yg bagus dan sedih)

Linie said...

so sweet...
feel like crying too...